Sommarrean är här! Utforska
5 tips för hur du bygger och upprätthåller en hälsosam relation till mat

5 tips för hur du bygger och upprätthåller en hälsosam relation till mat

28. 4. 2022 7 min. läsning

Ett hälsosamt förhållande till mat är en av nycklarna till ett lyckligt liv. Skapa matvanor som passar dig i längden.

Mat. Lycka för vissa, en rädsla för andra. Detta är ett mycket brett ämne inom tränings- och fitnessvärlden. Relationen till den baseras på den relation vi har med oss ​​själva och är nära relaterad till vårt mentala och fysiska välbefinnande. Hur ska man närma sig mat, och hur man uppfattar den och njuter av den? Läs vidare!

1) Glöm dieter och eliminera inte mat

Förbjuden choklad smakar bäst. Med andra ord, strikta dieter är vägen till helvetet. Försök inte utesluta vissa typer av mat om du inte har en giltig anledning (som intolerans eller allergier). Människokroppen behöver alla komponenter av mat, oavsett om det är för prestation, återhämtning eller välbefinnande.

 

Vi har tre alternativ för dig att försöka tillämpa:

  • Intuitivt ätande - Här är det viktigt att lyssna noga på kroppen och dess behov. En person som äter intuitivt äter när han eller hon är hungrig, äter inte för mycket, utesluter inte några livsmedelsgrupper och använder inte mat som ett sätt att gå ner i vikt. Han eller hon funderar inte för mycket på mat och njuter av det, men det är inte universums centrum för personen.

  • Regel 80/20 - "Kompromiss". 80 % av kosten består av viktiga livsmedel och de återstående 20 % till mindre värdefulla komponenter. Vi delar inte upp det medvetet i hälsosamt/ohälsosamt – sådan mat finns inte. Punkt slut!

  • Macro räkning - Om du är den typen av person som behöver kontroll över din mat, kan kaloriräkning eller IIFYM passa dig. Beräkna ditt dagliga intag av kilokalorier och antalet makronäringsämnen (proteiner, kolhydrater och fetter) som ingår. Som ett resultat kommer du inte att eliminera några livsmedelsgrupper och du kommer att äta tillräckligt. Du kan använda en online-kalkylator eller konsultera en nutritionist för beräkningar, som också ger dig användbara råd. Med IIFYM, se till att du inte blir offer för siffror och tabeller. Målet är att få koll på mängden mat och gradvis gå över till intuitivt ätande.

 

Pröva dig fram, var uppmärksam kroppens och sinnets reaktioner och ta reda på vad som passar dig.


Ät gott, tillräckligt och börja träna med Top4Fitness

Fitnesskläder för kvinnor  Fitnesskläder för män

vyvážená_strava_zdravý_vztah_k_jídlu

2) Börja med dig själv 

Enkelt uttryckt, men i praktiken är det en krävande och långsiktig process. Inse att ingen relation kommer att fungera i längden om du inte har en löst relation med dig själv. Och det gäller även relationen till mat. Hur kan du förbättra din relation till dig själv? Inse att DU är din prioritet. Det är inte själviskt, utan en nödvändighet. Ta hand om dig själv, ta på dig sportskorna och träna, ta en promenad med hunden, läs en bok och testa en matlagningskurs. Gör helt enkelt aktiviteter som du tycker om.

3) Njut av maten och ät medvetet

Sallad med sallad har aldrig tillfredsställt någon. Det du har på tallriken måste göra dig nöjd. Prova nya näringsämnen och ny mat, upptäck nya smaker och hitta gradvis precis det som passar dig, din själ och din matsmältning. Försök också att äta medvetet, avsätt tid för mat och bli inte distraherad av tv eller telefon.

4) Ät inte bort negativa känslor

Paradoxalt nog handlar emotionellt ätande inte om mat, utan om en trasig relation till sig själv. Att äta ohälsosamt i sig är bara resultatet av ett djupare psykiskt problem. När något inte går enligt plan, är du stressad, ledsen eller rädd, att äta bort stressen verkar vara en lösning. Till en början verkar det vara en bra idé - mat är ett botemedel mot dåligt humör. Det motsatta är sant. Det är bara en tillfällig behaglig känsla eftersom det några minuter efter måltiden finns ånger och ännu värre känslor. Försök att uppleva, analysera och förstå dina känslor. Istället för kylen, ta en promenad eller stretcha. Om du inte vet hur du ska ta dig ur detta hjul, sök professionell hjälp som hjälper dig att komma till rätt kärna av dina problem.

adidas_oblečení_ženy_jóga

5) Försök inte 100% hela tiden

Den här eran är mycket upptagen och driven. Du har säkert människor i ditt område som arbetar 16 timmar om dagen, knappt sover, äter lite och har bråttom. Utöver det äter de mat av dålig kvalitet. Försök att inte ge efter för det. Sätt gränser, unna dig vila och låt dig vara "off" ett tag. Energi är mycket knapp och du måste fylla på den regelbundet. Tack vare denna balans kommer du att bibehålla ett harmoniskt förhållande till mat, eftersom stress och kronisk stress påverkar dina matvanor negativt. Detta kan leda till överätande, känslomässigt ätande eller omvänt matbrist och så kallat underätande.

TIPS: Om du vill ha råd, en överblick över din kost, eller om du inte kan förbättra din relation till mat under en längre tid, sök hjälp av en expert. Det kan antingen vara en näringsterapeut eller – vid känslomässigt ätande och andra psykologiska störningar – en psykolog. Ta ett modigt steg mot självkännedom och tillfredsställelse.

 

Är du en idrottare, rör du dig mycket och är du aktiv? Då måste du äta.

För bra prestation krävs effektiv regenerering och energipåfyllning. Och två gyllene meningar på slutet – förhållandet till mat handlar i första hand om mängden mat, inte typen. Du behöver definitivt inte neka dig själv en hamburgare eller din favoritchoklad!

Ta en titt på sportnäring och stöd din prestation: